خوئین میراث کهن - روستایی با هزاران راز و رمز/خوئین هویتی گم شده‌

خوئین

روستای خوئین

استانداری زنجان

تصاویر خوئین

تاریخ خوئین

مکان های گردشگری ایران

مناطق گردشگری زنجان

مناطق دیدنی زنجان

توریستی زنجان

خسایت رسمی روستای خوئین

خویین

هیئت خویینی های مقیم قم

فیلم های بسیار قدیمی خوئین

تاریخچه خوئین

آخرین مطالب سایت : 
سه شنبه، 30 آبان ماه، 1396
منوی اصلی
لینکهای سریع
بخشهای دیگر
بخش خبری
امکانات سایت

آمار کاربران


موضوعات سایت


پیغام کوتاه سایت



فقط کاربران عضو سايت ميتوانند پيغام کوتاه ارسال نمايند لطفا وارد سيستم شويد يا عضو شويد.




آخرین نظرات کاربران
ميهمان :

با سلام و احترام

اینجانب پژوهشگر زبانها و گویش های ایرانی هستم. در رابطه با پژوهشی درباره زبان خویینی احتیاج به کمک شما عزیان دارم.

faranak.jamaleddin@gmail.com ایمیل

Faranakjam@ آیدی تلگرام



ميهمان :

سلام. لطفا نام ایشان و نیز نام آیه الله حاج شیخ احمد رضوانی زنجانی را به قسمت شاگردان شیخ عبد الکریم اضافه بفرمایید. عبد الحسین جواهر کلام در کتاب تربت پاکان قم مرحوم شیخ احمد را در شمار شاگردان  شیخ عبد الکریم شمرده و عکسش را هم آورده و نوشته که باجناق حاج شیخ علی آل اسحاق بوده. وی متوفای 1378 و مدفون شیخان قم است.



ميهمان :

سلام. شیخ موسی عباسی زنجانی در کتابش الفهرست لمشاهیر علماء زنجان نوشته که اسحاق بن ملا ابراهیم متولد 1285 و متوفای 1313 قمری و شاگرد آخوند خراسانی بود.                                                                                   ضمنا مرحوم آیه الله محمد آل اسحاق  دست کم  ده عنوان  کتاب چاپ شده دارد :   اسلام و روان شناسی 2 جلد- عرفان حج - زمینه قانون اساسی - عرفان نماز - طبیب همراه - بعد مطلق جهان - مبارزه عقل و جهل - روان شناسی خانواده - مکتب شهادت - کتاب سرخ شهادت( یادنامه فرزند شهیدش ابو الحسن)    .        مطلبتان هم عالی بود.  بهره  بردم.ممنون



ميهمان :

باتشکراز مدیران سایت خوئین میراث کهن

پس از مطالعه کتاب خوئین خونین متوجه شدم که چگونه قصبه باستانی خوئین باجمعیت فراوان وآباد به ویرانه تبدیل گردید.

خداوند تمام کسانی که برای حفظ استقلال وهویت خوئین زحمت کشیده رااجرعطانماید.




نظرات صفحات جداگانه
ميهمان :
دروت کاگە ئیشتنیچم گورانیم، اژ منطقە گوران زوان ایمەیچ نزیکە و زوان شمە. آوائی ایمەیچ تەنیا جور خوئینە مەنیە و زوانش خەریکە اژ بین بروە. ای زوانانە از لق زوانان مادتبار محسوب مون و وا زوانان کردی یک رتشان هە. درود برادر من هم گوران از منطقە گوران در استان کرمانشاە زبان ماهم بە زبان شما نزدیکە و میفهمم چی میگید. روستای ما نیز مثل خوئین تنها ماندە و زبانش دارە از بین میرە. این زبانها از شاخە زبانهای مادتبار محسوب میشن و با زبانهای کُردی ریشە مشترک دارند.

ميهمان :

اسم محلی این زبان خوئین دیلی هستش پس بهتره رگ فارسیت باد نکنه !!! دخلی به مطلب نداشت .


admin :

با سلام خدمت شما

از این که از سایت بازدید نموده و نظر داده اید کمال تشکر را داریم

ان شاء الله که بتوانیم زمینه های بهتری را برای شما عزیزان فراهم آوریم

پیروز باشید



مشترک شوید

لطفاً ایمیل خود را وارد نمایید:

با ثبت ایمیل خود مطالب جدید سایت را در ایمیل خود دریافت کنید
هنگامی که ایمیل خود را ثبت کردید به ایمیلتان رفته و بر روی لینک فعال سازی که برایتان ارسال شده کلیک کنید

اوقات شرعی

نظرسنجی
میزان محتوای سایت را چگونه ارزیابی میکنید؟

بسیار عالی میباشد
خوب میباشد
باید بیشتر کار شود
ضعیف میباشد



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 127
نظرات : 4

روستایی با هزاران راز و رمز/خوئین هویتی گم شده‌

تاریخ: جمعه، 12 مهر ماه، 1392

خویین در خبرگزاری ایسنا

دل را به دریا می‌زنید و به نجوای جاده لبیک می‌گویید. قرعه به نام شهرستان ایجرود می‌افتد، شهرستانی واقع در جنوب شهر زنجان. سه راهی بیجار را بگیرید و مستقیم به قصد هویت برانید. همین که دنده یک می‌زنید و به دوران قاجاریه می‌رسید!

روستایی با هزاران راز و رمز/خوئین هویتی گم شده‌

پلی را دست راست‌تان مشاهده می‌کنید و نوای میهن‌پرستی اقوام زنجانی با نگاه به آن به گوشتان می‌رسد. سرسبزی باغ‌های اطراف و دیوارهای کاهگلی را اگر ببینید به گذشته‌های دور و ترانه صدای زنجانرود می‌روید .این پل، "پل میربهاالدین" است که در زمان قاجاریه ساخته شده‌است. یکی از پل‌های معروف زنجانرود که اکنون خشکه‌رود است و اطراف آن آلاچیق‌هایی برای مسافرانِ از پل بی‌خبر در کنار زنجانرود سابق و خشکه‌رود حالا ساخته‌اند که در چادرهای هفت رنگ و ماشین‌های یک رنگ آرمیده‌اند.

روستای خوئین

دو پل دیگر همانند میربهاءالدین در امتداد همدیگر و رود خشک شده زنجانرود باغ‌های اطراف را به یکدیگر متصل می‌کنند. بزنید دنده دو تا بروید به دوران صنعتی زنجان. با همین فرمان برانید تا سمت راست و چپ‌تان آکنده از کارخانجات صنعتی شود. پس از پلیس‌راه که در 5 کیلومتری این جاده خواهید دید؛ به محض اینکه سرعت‌گیر تپه مانند پلیس‌راه را رد کردید دست راستتان می‌رود سمت هخامنشی و ساسانی و ایلخانی یعنی همان تخت سلیمان یا آتشکده آذرگشسب معروف خودمان.

خب راه مستقیم‌تان را دنبال کنید چون هنوز تا مقصد اندک راهی مانده. می‌بینید که مسیرتان به آرامی با طبیعت آشتی می‌کند و درختان صنوبر و بوته‌های رودخانه‌ای را خواهید دید. کم‌کم تابلوهایی از مقاصد آینده به چشم می‌خورد. به زرین‌آباد خواهید رسید و سپس پس از اندک مسیری به سه راهی می‌رسید که ساختمانی شبیه یک قهوه‌خانه در کنار این سه‌راهی خودنمایی می‌کند.

 


ناگهان تابلوی نه چندان بزرگی خواهید دید که رویش نوشته شده به سمت روستای خوئین. بله روستای خوئین. بنویسید خوئین و بخوانید خوعِین (به کسره عین) همانند خمین یا حسین. از روستاهای بخش حلب در شهرستان ایجرود است. ما تا به اینجا تنها شنیده بودیم، می‌گفتند روستای تاریخی خوئین، ولی ابهام تاریخی آن، مساله بزرگی است که بزودی حل می‌شود.

به آرامی بپیچید دست راست تا به جاده خوئین هدایت شوید. جاده‌ای نه چندان طولانی را پیش رو دارید تا به مقصد برسید. با گذراندن دو پیچ ملایم و راننده دوست؛ روستای گرنه را می بینید و درختان خوئین را. سپس با طی پیچ‌هایی خواهید رسید به روستای تاریخی و باستانی خوئین. به روستای خوئین خوش آمدید... در ابتدا که نگاه می‌کنید خوئین نه شهر است و نه روستا، ولی عطری گنگ به مشام می‌رسد. عطری از همان جنس که ما پی‌ آن هستیم؛ هویت.

نگاهش می‌کنی خانه‌های امروزی ولی نقاب گرفته از کاهگل، خانه‌های آجری و مدرن و خانه‌هایی باستانی به قدمت بیش از ششصد سال به‌چشم می‌خورد. در آغازین راه روستا زمین سنگ فرش شده و گویی روستا با تو سخن می‌گوید و در تلاش است بگوید: خوش آمدی... ولی کمی که راه می‌روی به وضوح معلوم است که این تلاش مسئولان امروزی است که چیزی را سنبل کرده‌اند تا شاید این روستا به‌عنوان روستای هدف گردشگری همچون ابیانه و ... معرفی گردد، ولی زهی خیال باطل.


کمی با خودمان اگر مهربان باشیم و به روستای خوئین محققانه بنگریم؛ با قدمتی بالای 4000 سال تنها قدمتی است که فعل حال می‌توان به پیشینه این روستا نسبت داد تا ببینیم در آینده چه می‌شود. می‌گویند این روستا محل زندگی قشری از مسلمانان تبعیدی علی‌الخصوص یمنی است که روزگارانی دور به سیستان و زنجان کوچ کردند. بر اساس تحقیقات، روزگارانی جمعیت خوئین به 3000 نفر می‌رسید و این جای سوال است که چه عواملی باعث شده تا این شهر حالا پایستگی خود را از دست داده باشد.

‌ روستای خوئین

این روستا از معدود روستاهایی است که حضور انواع ادیان را در گذر زمان در آن دیده‌ شده. وجود آتشکده و قبرستان زرتشتی، قبرستان پیروان حضرت موسی(ع)، قبرستان و مساجد مسلمانان. این‌ها تنها گوشه‌ای از شناسنامه پربار ولی مهجور خوئین هستند. اگر کتیبه‌ها برای ابنیه‌های تاریخی گویای شناسنامه و گواه زمانی آن ابنیه است، به حق وجود قبرستان‌ها، شناسنامه منطقه و کتیبه آن محل است، ولی حیف و صد افسوس که از این شناسنامه‌ها، ندانستم چه بنویسم.

کمی قدم بزنید و ببینید روستا، دیگر چه دارد. به آسمان صاف خوئین نگاه کنید و ناراحتی قبل را در آرامش خوئین هضم کنید. بایستید! آسمان را که می‌نگرید در بالای ارتفاعی اطراف روستا ساختمانی گنبدی شکل می‌بینید که ساخت ظاهرش از سنبل زیبایی طبیعت الهام گرفته شده‌ است. کمی که ریزتر نگاه کنید، می‌بینید ساختمان گنبدی شکل همان میل‌باستانی خوئین است.

بنا به گفته اویس کیانی، یکی از فعالان در صنعت توریسم، ساخت این گنبد مربوط به سده ششم هجری قمری است! عجبا که به صورت ناگهانی بدون اینکه به دنده‌ای بزنید، به کجا رفتیم! سده ششم هجری قمری... به زبان ترکی به گنبد، کمبز گفته می‌شود که در بین اهالی این بنای باستانی به کمبز مشهور است. از راه خاکی ماشین رو به گنبد راه پیدا خواهید کرد. در کنارش خیال وسوسه عکاسی در سرتان موج می‌زند و انواع اقسام عکس‌ها را از بام خوئین در کنار میل‌باستانی می‌توانید بگیرید. این گنبد مرز بین روستای سفید کمر و روستای سعیدآباد است که خوئین را از این نظر جذاب کرده است، گویا از این نوع گنبد سه تای دیگر وجود داشته که هریک از این چهار گنبد در چهار جهت جغرافیایی محل دیدبانی و دفاع از حملات احتمالی بوده است. دیگر عکس گرفتن بس است و از سه پله‌ی تقریبا مرتفع این بنا به داخل بروید. چه می‌بینید؟ چقدر زیبا و تا چه ارتفاعی که گویی هرکول قد بوده‌اند. انسانهایی ناشناخته با ژنتیک عصبی که یادگاری‌هایی به وسعت شبکه‌های مجازی در دیواره‌های این بنا نوشته‌اند! از نظراتی تخصصی بگیرید تا تبلیغات و اسامی که با ذغال و اسپری، دیوار بنای مربوط به سده ششم هجری قمری را به ملکوت فرهنگ سپرده‌اند! همین منظره زشت و قبیح در یک بنایی با قاعده دایره‌ای به شعاع دو متر کافی است تا پی ببرید چرا به دنبال هویت و شناخت فرهنگی اجداد خود هستیم.

این یادگاری‌ها کل لحظات را زخمی کرد و همچون کرکسی به کمین نشسته کل ذهنیت بیرونی این بنا را به خورد دوباره مغز داد که ای داد بیداد ما کجائیم؟ دیگر امروزه بناهای تاریخی هم مانند ما دو رو شده‌اند و ظاهر بیرونی‌اش که استوار و زیبا هستند در باطن پر از یادگاری‌های وصیت گونه ایست که حاکی از بی‌فرهنگی ما دارند. پیگیر این بی‌فرهنگی عظما می‌شویم و می‌گویند ساکنان روستاهای اطراف به طمع دست یافتن عتیقه، اطراف این بنا و داخلش را چندین بار حفاری کرده‌اند و نه تنها چیزی نیافتند، بلکه اینگونه هم به بنایی باستانی لنترانی انداخته‌اند و یادگاری‌ها نوشته‌اند.

روستای خوئین

برویم داخل روستا تا شاید آرامشش، ما را از شر یاد یادگاری‌های بی‌خردان دور کند. از میان درختان بادام و سیب رد می‌شویم و فراموش می‌کنیم چه بر سر ما آمد و می‌رسیم به آسیاب خرابه خوئین. در قدیم، خوئین گویا 11 آسیاب آبی داشته که اکنون هیچ‌کدام وجود ندارد و ما توانستیم مخروبه یکی از آن‌ها را مشاهده کنیم. برویم که هر لحظه‌ی این روستای تاریخی با ما درد دلی دارد. از حمام خوئین بازدید می‌کنیم. حمامی با سقف‌های نیم‌دایره‌ای آجری که در حال مرمت است.

حمام عمومی خوئین قدمتش معلوم نیس. حمام زیبایی است. در اطرافش خانه‌هایی به قدمت بسیار دور را می‌بینید. درب‌ها و پنجره‌های بسیار قدیمی خود گواه این مشاهدات است. ترکیب سنت و مدرنیته در این روستا با توجه به اینکه بسیاری از روستای کشور اینگونه بیمار شده‌اند بسیار جالب بود. روستاهایی که اینگونه ترکیب نادرستی داشتند را اگر در ذهنتان بازآوری کنید می‌دانید چه می‌گویم. ذوق سوراخ کنی هستند این روستاها، ولی خوئین حدیث دیگری است. خوئین سوژه‌های بسیاری از جهت عکاسی دارد بایستی بدانید که خوئین حتی زبان منحصر بفرد خود را دارد که دارای گرامر خاص خودش است. زبان تلفیقی از زبان‌های سیستانی، ترکی، مغولی، فارسی که به زبان "خوئین دیلی" معروف شده است. اگر بخواهیم زبان شناسانه بگوئیم زبان خوئینی به فارسی پهلوی گرایش بیشتری دارد. گرچه این زبان در بین سنین جوانتر روستا کاربری ندارد ولی برخی از قدیمی‌های خوئین به این زبان صحبت می‌کنند و چقدر زبان شیرینی است.

بسیار جالب است که یک زبان تاتی امروز به زندگی خود ادامه می‌دهد. مطمئنا اگر این زبان را بلد نباشید اصلا متوجه نخواهید شد. زبان تلفیقی خوئین نشان از حضور نژادهای مختلفی است که سالیان سال در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند. حالا دیگر وقت حرکت به سمت اثر تاریخی دیگری است که به نوبه خود بی‌نظیر است. لحظه حرکت به سمت شهر زیرزمینی خوئین که به "دژمنده" معروف شد. غارهایی کنده شده با دست که شهری را اصولی و کاملا هدفدار در زیر زمین به شما نشان می‌دهد وارد می‌شویم و زمان و مکان می‌ایستد. هوای نم دژمنده یک طرف مغز انسان‌هایی که چنین اصولی و شیک زیر‌ زمین حفاری کرده‌اند یک طرف. چگونه یک عده انسان می‌توانند در جهت حفظ زندگی و حتی دام خود، شهری در زیر زمین بسازند که به عنوان پناهگاه و محل زندگی‌شان به مدت طولانی باقی بماند. گرچه هرچه راجع به این شهر زیر‌زمینی اکنون گفته می‌شود فرضیه است و تا اثبات شدنش راهی طولانی در پیش است، ولی اگر دژمنده را ببینید، محال است که بگویید پشت این حفاری‌ها، فکری عمیق وجود نداشته است.

دژمنده اکنون توسط اداره کل گردشگری در حال ساماندهی است و حدودا یک کیلومتر آن برق‌کشی و راه‌کشی شده است. در بن‌بست راه‌کشی فعلی سنگی است که گویند درب است. روی این درب نوشته‌هایی گویا به زبان کوفی حکاکی شده است. این نوشته‌ها ترجمه نشده با این حال که ماه‌ها قبل قول‌هایی داده شده بود.

وجود زبان منحصربه‌فرد خوئینی گواه علوم زبان شناسی و ادبیاتی است. حالا بگذریم از انواع اقسام محصولات میوه‌ای و صیفی‌جات و سبزیجات‌، بگذریم از خانه‌هایی به استحکام تاریخ و وسعت هویتمان. بگذریم از قلعه مربوط به دوران ایلخانی. بگذریم از آتشکده‌های باستانی.دیگر چه بگویم؟ مگر ما چه انتظاری باید داشته باشیم که با سه دنده، فوقش چهار دنده با گذشت تنها 60 کیلومتر برسیم به مکانی چنین تاریخی. گفتم تاریخی و یاد سطور ابتدایی این متن بخیر! که روستای تاریخی خوئین برایم مبهم بود. حال دیگر نه تنها برایم مبهم نیست، بلکه ابهام را در خودم می‌بینم که چرا هویتم اینگونه مرا دوست دارد و به سمت من می‌آید و دلبری می‌کند!

منبع : ایسنا

(دسته : اخبار خویین) (بازدید : 3772)
41 امتیاز از 41 رای 0 نظر برای این مطلب ارسال شدهبازگشت «

اشتراک گذاري مطلب

انتخاب ها

  ارسال به دوستان

  گزارش این پست به مدیر سایت


کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(آبی رأی منفی و سبز رأی مثبت):


مرتبط باموضوع :

میل باستانی خوئین مربوط به سده ششم هجری قمری درحال تخریب

[ جمعه، 2 بهمن ماه، 1394 ] 3369 بار از این مطلب بازدید شده

تصاویری ازمقبره شهید وفایی احداث شده در خوئین

[ چهارشنبه، 7 بهمن ماه، 1394 ] 1766 بار از این مطلب بازدید شده

دژمنده قربانی بی تدبیری مسئولان

[ دوشنبه، 22 مهر ماه، 1392 ] 3794 بار از این مطلب بازدید شده

زبان روستای خویین زنجان مورد مطالعات پژوهشی قرار می گیرد

[ شنبه، 10 آبان ماه، 1393 ] 13431 بار از این مطلب بازدید شده

امکان جدید سایت

[ دوشنبه، 8 مهر ماه، 1392 ] 3458 بار از این مطلب بازدید شده


نام: میهمان
-----------------------------------------------------------
در مورخه : پنجشنبه، 18 مهر ماه، 1392 (IP آدرس : _._._._)

سلام خداقوت علی محمدی ازتهران شهرک دریا


ارسال جوابیه

 
لطفا با اعلام نظرات خود ، ما را در پیشبرد سایت یاری نمایید

فرم ارسال نظرات

نام شما: [ کاربر جدید ]

نام (ضروری): 
نظر:
کد امنیتی
کد امنیتی

  [ بازگشت ]

ارتباط
شماره تماس 1 : 09354443199
(تماس در مواقع ضروری)
ایمیل : haji4762@yahoo.com
علی اکبر آل اسحاق
درباره ما
سایت خویین میراث کهن در بهمن سال 90 پا به عرصه اینترنت نهاد و با ایجاد امکاناتی بستر گسترش فرهنگ و تمدن روستای خویین را ایجاد کرد . حضور پر رنگ شما عزیزان در سایت باعـث شد تا تـغیـیرات عمده ای در سایت ایجاد شود تا همه بتوانند به راحتی هر گونه تصویر یا فیلم و یا مقاله که از روستای زیبای خویین در دست دارند برای همگان به اشتراک بگذارند. *به امید حضور پرشور شما عزیزان و آبادانی هر چه بیشتر روستای خویین*
پشتیبانی

LiveZilla Live Help